logo

Groen Blauw Rood
32,5 km (690 hm)GPX 27,9 km (685 hm)GPX 28,4 km (760 hm)GPX

Informatie
Maison du Tourisme du Pays de Marche et Nassogne Place de l’Etang, 15 6900, Marche en Famenne Tel: 084/34.53.27
Lokatie in Belgie
map will be loaded in a moment

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
B. Lambert Cycles, chaussee de l'Ourthe 100, 6900 Marche en Famenne, Tel: 084/31.32.41, Fax:084/31.40.51
Euro Camping Paola, Rue du Panorama, 10, 6900 Marche en Famenne, Tel: 084/31.17.04, Fax:084/31.47.22
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: Matthieu Ingegeven op: 11-jul-2020 Gereden op: 11-jul-2020
Vandaag de Rode (29 Km, 500 Hm) en Groene lus (31 Km, 500 Hm) gereden.

Een gemakkelijk vertrekpunt is de Rue du Viaduc waar je gratis kan parkeren. Rood en Blauw passeren hier en door Blauw te volgen kom je vanzelf op de Groene lus.

Beide routes zijn perfect bepijld, je kan ze zonder kaart of GPS volgen.

Rood is de moeite door de mooie vergezichten over het glooiend landschap, echt een mooie streek. Er zijn echter teveel verharde stukken, brede wegen en losse stenen om er een echt leuke route van te maken.
Buiten een steilere klim in het begin is er niets echt te zwaar of technisch. Al bij al wel eens leuk om te doen als je in de streek bent, maar ik zou er ook niet voor omrijden.

Groen idem, alleen nog meer verhard, meer brede wegen en meer losse stenen (en minder mooie uitzichten). Lange rechte stukken tussen privé-bossen zijn nu ook niet zo aantrekkelijk. Alleen de moeite om aan de nodige kilometers te geraken.

Marche is een leuk stadje met veel fijne terrassjes voor na de rit.
Van: Mark V. Ingegeven op: 10-feb-2009 Gereden op: 31-jan-2009
Schoonzus was ziek geworden en ze hadden een weekendje Ardennen geboekt dus onverwacht mochten m´n vrouw en ik een weekendje naar Marche en Famenne ... Vrijdagavond snel wandelschoenen en MTB´s ingeladen en vanuit Zuid Limburg naar de Ardennen vertrokken.

Na een bezoekje aan het informatiekantoor (place de l´etang) hadden we een kaart gekocht (7,50€) met aan één kant de wandelingen en de andere kant de MTB-tochten. Er waren 3 tochten, de rode van 30km, de blauwe van 21km en de groene van 11+20km. Omdat het voor mijn vrouw de eerste keer was en ze in het informatiekantoor lieten horen dat het niet zo een heel zwaar parcour was, begonnen we vol goede moed aan het blauwe parcour.

De blauwe pijltjes waren al bij al goed aangegeven. Net voor Marloie hebben we wel een pijltje gemist maar gelukkig hadden we een kaart. Vanuit Marloie konden we recht naar het vervolg van het blauwe parcour rijden. Enkele kilomters verder reden we langs het prachtige chateau de Jemeppe. Iets na het kasteel was het links omhoog, een serieuse helling maar het parcour lag er goed bij. Twee kilometer verder waren er 2 wegjes linksaf maar omdat er geen pijl stond zijn we verder de ´hoofdweg´ gevolgd. Helaas ... het pijltje om aan de 2e weg af te draaien (na ongeveer 9km) was verdwenen. Zijn dan teruggedraaid en na de top bereikt te hebben volgde er een serieuze afdaling gevolgd door de strafste helling van de dag (7%). Jammer genoeg zijn we deze te voet naar boven moeten gaan. De helling lag vol met ijs. Eenmaal boven gekomen besloten we maar om rechtstreeks naar het hotel te rijden. In totaal hadden we toch 16km op de teller.

Tijdens de wandeling de dag erna (richting Verdenne) zijn we het vervolg van de blauwe en rode mtb parcour opnieuw tegengekomen: leuke singetracks en veel boswegjes. Ik ga zeker nog eens terugkomen voor de blauwe tocht en als de conditie het toelaat: het rode parcour!

Bewegwijzering was ok, eentje was er niet en eentje gemist(weg of niet gezien?!?) maar al bij al een mooie dag MTB-en.
Van: Jos Trappeniers Ingegeven op: 29-oct-2004 Gereden op: 26-oct-2004
In Marche-en-Famenne zijn er noch bepijlde routes, noch roadbooks van routes of specifieke kaarten voor mtb'ers. Je kan er in het toerismekantoor wel uitgebreide informatie krijgen over de omliggende regio, er staan zelfs 2 pc's ter beschikking met gratis internettoegang (kan je deze site nog eens raadplegen).
Ik kreeg er kennis van routes in Nassogne en in afwachting van een steekkaart "Nassogne" op deze pagina, poot ik hier maar mijn commentaar daarover neer :

Office Communal du Tourisme de l'Entité de Nassogne

juli + aug.
ma-za : 10-12 / 13-16 u
zo : 09-13 u

Zowel in het toerismekantoor van Marche-en-Famenne als in Nassogne is er een pakketje van 4 roadbooks met kleurenkaartjes : 5 € te verkrijgen.
Een vijfde roadbook voor een 40 km route is in voorbereiding.
De roadbooks zijn extreem precies met een handige lay-out.
De bepijling is voorzien voor 2005.

- 8,3 km : kwoteer ik als geel (3/4 verhard)
- 15,7 km : kwoteer ik als groen
- 21,4 km : kwoteer ik als blauw
- 28,6 km : kwoteer ik als rood

Er zitten in alle drie mooie afdalingen en klimmen en in de drie laatste ook een single-track en doorwaadplaatsen.
Wegens de jacht was er een grote sector van het bos gesloten, maar door het plannetje in kleurendruk kon ik die omzeilen en de route toch weer oppikken.