logo

Dienst voor toerisme  Tel: 071/64.46.67

Kaarten
Lokatie in Belgie
map will be loaded in a moment

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
Cerfontaine, Rue au-dela de l'eau 33
Opmerking
Behoord tot de "Pays des Vallées"
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: Koen meskens Ingegeven op: 11-jan-2018 Gereden op: 19-oct-2017
Naar Cerfontaine voor MTB. Niet veel routes gevonden en de afgepijlde routes waren wat teleurstellend. ( afstand en moeilijkheid). Wel een route gereden op GPS van Froidchapelle de rode lus en dat was meer dan 50 km in prachtig uitgepijlde toer rond de lac. Man met kennis heeft deze op het net gezet. Niet de gewone wegen maar telkens een fijne singletrack en of klim en afdaling. Zeker de moeite.
Van: Jurgen Mestdagh Ingegeven op: 9-nov-2015 Gereden op: 8-nov-2015
Ik heb de rode rit volledig kunnen uitrijden, +/-27km. Maar... Met behulp van smartphone, het kaartje van deze site en googlemaps. In de dorpen waren de pijlen meestal weg. Mooie rit maar zware omstandigheden nu het herfst is. Jammer van de pijlen. Bepaalde bossen waren op 7/11 eigenlijk niet toegankelijk door de jacht.
Van: Frank Vanden Driessche Ingegeven op: 9-nov-2015 Gereden op: 7-nov-2015
Zaterdagnamiddag deze route gereden, ten minste een 15-tal km. ik kom uit het bos aan het rond punt in Cerfontaine, een beetje verder nog een pijltje gezien. Eens aan het rond punt nergens geen rode pijl meer terug te vinden. Na wat heen en weer gereden te hebben vindt ik dan toch nog een pijl terug. Maar dat was dan ook de laatste, ik heb het dan maar op gegeven. Als je deze route wil doen moet je zeker een kaart of gps bijhebben. Er ontbreken dus meerdere pijlen
Van: Ronny Aerts (webmaster) Ingegeven op: 4-aug-2014 Gereden op: 4-aug-2014
De gpx tracks zijn opgeladen met dank aan Jürgen De Mesmaecker voor het ter beschikking stellen.
Van: Hendrik Ingegeven op: 26-oct-2013 Gereden op: 5-jul-2013
hier gereden zonder kaart maar niet te doen, wegens geen pijlen. na 15km zijn we ermee gestopt en verhuisd naar Philippeville wat wel goed was.
Van: Nick Ingegeven op: 6-oct-2009 Gereden op: 4-oct-2009
Zondag morgen de rode route rond cerfontaine gereden.Ik had pech, het was de eerste regendag na twee maanden droogte.
Gestart net over de stuwdam (les lac de l'eau d'heure).
Na een korte afdaling door het bos langs het meer, is het dan door de straten van
Cerfontaine. Aan de kerk ontbreken de pijlen, maar je moet langs de kerk rijden, een stukje door een eenrichtingsweg.
Na een kilometer of twee is het dan gelukkig geen asfalt meer.
De rest van het parkour is grotendeels onverhard en tof om te rijden. Ook een groot stuk door het bos.
Alhoewel het de eerste regendag was na maanden droogte, heb ik me hier en daar vastgereden in de modder!?? Tot de naaf van m'n wiel in de modder en hup, over m'n stuur.Ik denk dat bepaalde stukken van dit parcour in de natte maanden echt niet te doen zijn.
Hier en daar ontbreken er pijlen, gelukkig had ik een kaartje gekocht. (Bij de receptie van vakantiepark landal bij lac de l'eau d'heure, 7euro)
Zonder een kaart zal het moeilijk worden.

Van: DirkGS Ingegeven op: 5-mar-2009 Gereden op: 28-feb-2009
Ik volgde in deze regio ( Cerfontaine - Froidchapelle) een oranje route in grote lus rond het meer "Lacs de l'Eau d'Heure". Deze loopt ook over de stuwdam
Bijna volledig door bos.
Het is behoorlijk aangeduid, behalve op een stukje dat over de weg loopt, op het einde moet je vermoedelijk naar rechts, maar het is niet duidelijk aangegeven.
Er zijn vrij recent houten bruggetjes gelegd over de beekjes en diepe geulen.
Ik ben vertrokken vanaf "aquacenter" (vakantiepark Landal). Daar is een grote gratis parking. start pad rechts Landal park, vlak voor meer naar rechts de weg het bos inrijden, aan de linkerzijde zie je de eerste bordjes MTB ( VTT).
Van: hendrik Ingegeven op: 12-apr-2005 Gereden op: 9-apr-2005
Dit weekend de rode lus in cerfontaine gereden.
Het eerste deel gaat vooral over veldwegen en later slijke paden in het bos en is nogal saai. De laatste 15km zijn een pak intressanter met enkel nijdige klimmetjes en een leuke afdaling. Helaas mis ik wel een stukje leuke singeltrack.
kortom, leuk parcours met niet gigantisch veel hoogte verschil. De moeite als je in de buurt bent maar er een uur voor omrijden zou ik ook niet doen
Van: Wim en Kilian Lannoye Ingegeven op: 18-jun-2004 Gereden op: 1-may-2004
Groen parcours : (31 km)
Mooi parcours met zeer mooie uitzichten, niet te veel door natte bossen maar wel soms nijdige klimmen. Matig aangegeven ; waar je geen borden ziet ga je in principe rechtdoor. Vertrokken vanuit Soumoy via nijdige klim naar Senzeilles. Dorpje Senzeilles wordt doorkruist. Van daaruit langs kleine weg plots linksaf tussen de velden. Kan slijkerig liggen.Vanaf les Noires Marès loopt het rode parcours rechtsaf (slijkerig !!!) en het groene parcours linksaf (minder slijkerig maar op het einde kan het ook serieus zijn). Je kan eventueel doorrijden tot op de gewone weg, linksaf en dit stukje overslaan. Uit de lange (op het einde slijkerige)strook gekomen links terug op de weg en onmiddellijk terug links onder viaduct. Hier rij je een stukje door het bos en op het einde door de velden. Op het einde rechtsaf en een beetje verder zie je geen bord ; hier rechtdoor (beetje linksweg) en niet rechts naar beneden. Vandaar rij je verder naar Samart. Hier staat en bordje links maar wij vonden geen weg om te volgen (alleen weiden). Rechts naar boven het dorp in gereden en daar links ; daar zie je opnieuw het bordje. Verder via oa serieuze klim tussen de open velden naar boven richting Phillippeville. Op een bepaald moment rij je door een smal paadje tussen de bomen. Net voor je dit pad verlaat mag niet doorrijden naar Philippeville maar moet je rechtsaf door paadje achter de huizen. Je komt dan uit op een deel van het rode parcours. Hier rechtsaf richting markt Philippeville.Vanaf de markt moet je in Noordelijke richting de rue de l'Arsenal nemen, de kleine ring rond Philippeville oversteken, serieuze afdaling en op het einde links af over brug over autoweg. Zo rij je richting Jamagne. Tussen de velden steeds rechtdoor blijven rijden.
Op een bepaald moment zie je de steengroeven beetje links liggen. Rechtdoor blijven rijden. Tussen de velden naar Yves Gomzée. Langgerekte dorpje blijven volgen met de rivier rechts van je,tussen oude fabrieksgebouwen. Juist voor (of na) de spoorweg 50 m na een bakkerij op de linkerkant, moet je een klein nauw straatje tussen twee huizen links afslaan met een zeer steile helling naar boven. Zo verder naar Daussois. Het stukje 4 km voor Daussois is zeer zwaar
met diepe geulen van tractoren en veel slijk waar je moeilijk door kunt maneuvreren en met zeer smalle en diepe voren. Vanuit Daussois rij je het stadje weer buiten, je kruist de weg naar Philippeville en zo richting Soumoy. Steile afdaling die je voluit kunt nemen. Op het stuk waar je weer bergop gaat moet je terug links het bos is, daar waar onze rit begon.De moeite om te doen, redelijk droog maar ook plaatsen met veel slijk, enkele serieuze hellingen maar matig aangegeven.
Van: Wim en Kilian Lannoye Ingegeven op: 18-jun-2004 Gereden op: 1-may-2004
Blauw parcours : "Les Hautes de Fagnes" : (18 km)

Vertrokken recht tegenover camping over steenslagweg. Bij het eerste kruispunt kom je het parcours terecht. Veel steenslag met putten die bij regenweer volledig onder water lopen. Na een eindje rechtdoor kun je rechtaf via klein wegje naar Soumoy of rechtdoor langs bomenrij aan de rand van het bos. Deze strook ligt meestal verschrikkelijk nat en slijkerig.Soms kun je wel op het veld ernaast rijden, maar er is één stukje met prikkeldraad langs een
weide waar het meestal zeer slijkerig is en waar je door moet. Verder is het opnieuw te doen en op het einde kom je een stuk met vrij grote steenbrokken.
Alternatief is het wegje nemen tot Soumoy en vandaaruit linksaf serieuze klim. Volledig bovengekomen heb je een mooie afdaling Juist voor de weg naar Philipville rechtaf het bos in(over riviertje) en dan langs de velden en door het bos naar La Butte. Verder doorrijden door bos naar les Cloyes (mooi stuk !). Op kruispunt met rood en groen, ook rood verder blijven volgen rechtsaf. Hier rij je door een open stuk tussen de velden op weg met veel steenslag.
Vanaf Croix Gillot terug naar Cerfontaine. Mooi parcours met vele mooie stukken door het bos en vele vergezichten op de omgeving. Wel serieuze klimmen op het parcours.
Van: Wim en Kilian Lannoye Ingegeven op: 18-jun-2004 Gereden op: 2-may-2004
Rode parcours : (totaal 31 km zonder raccord)

Vertrek in tegenovergestelde richting van rode parcours naar Croix Gillot. Tussen de velden richting Les Cloyes. Vandaar naar Senzeille waar je het dorpje doorkruist (nijdige klim). Dorpje doorkruisen en via kleine weg richting bos. Juist voor bos linksaf tussen de velden(met soms veel slijk). Bij les Noirs Marès rechtsaf (vlakke en niet zo mooie strook met verschrikkelijk veel slijk). Eventueel kun je over de brug rechtdoor en dan via bochten kom
je op de grote baan naar Couvin. Rechtsaf tot aan afslag naar Senzeille. Daar aan de overkant linksaf richting bos. Eerste stuk is nog te doen tot aan open plaats, maar dan bij het binnenrijden van het bos ... heb je nog nooit zoveel slijk gezien. Door bos via klim en smalle wegel tot je aan de knieën in het slijk wegzakt. Stukje richting St. Hubert goed te doen. Op een bepaald moment kun je linksaf (weer zeer slijkerig stuk) of rechtdoor via raccord terug naar Cerfontaine.Eventueel kun je voorbij au wat Fowiavia de gewone weg vanuit Cerfontaine er terug op geraken. Vandaaruit rij je richting de meren en de bossen er langs. Mooi stuk en zo terug naar Cerfontaine. Mooi parcours maar moeilijk, vooral door de pakken slijk door de bossen. Meestal moet je de raccors nemen om halverwege de fietsen terug af te spuiten, die kraken door het slijk.
Van: Wim en Kilian Lannoye Ingegeven op: 18-jun-2004 Gereden op: 3-may-2004
Falemprise : blauwe parcours, circuits de l'eau D'Heure, 20 km

Vertrek vanuit le Relais de Falemprise langs parking. Weg volgen langs de uitloper van het meer. Vrij vlak stuk dat rond het meer loopt op gewone weg naar Cerfontaine. Vanuit Cerfontaine neem je een stukje de gewone weg terug naar Falemprise. Op bepaald moment sla je linksaf en neem je weg door het bos met vrij steile helling. Van hieruit steeds door het bos kom je op bepaald
moment terug op de weg naar de stuwdam. Eindje verder terug linksaf richting duikersclub. Over enkele velden kom je terug aan de duikersclub uit. Van daaruit verder naar de stuwdam. Aan de stuwdam rechtsaf naar beneden. Hier volg je verder de oevers van het meer met zijn vele uitlopers tot aan de jetski. Over de barage de l'eau d'Heure en aan elektriciteitscentrale
rechtsaf het gele parcours in omgekeerde volgorde. pré barage du Ri Jaune naar stuk met de waterski en zo terug naar de Relais de Falemprise.
Vrij vlak op te doen, veelal gewone wegen voor gewone fietsen (bij Cerfontaine zware helling door bos waar je eventueel met gewone fiets te voet kunt gaan.) Voor de rest bijna allemaal gewone verharde wegen die je met een gewone fiets ook kunt doen.