Versie 6.0 beschikbaar vanaf 9-jan-2012

Aankondigingen ivm de vwb inschrijving software
Gebruikersavatar
ottolangsachter
Beheerder
Berichten: 2964
Lid geworden op: ma 10 nov 2008 20:21
Locatie: Westmalle
Contacteer:

Versie 6.0 beschikbaar vanaf 9-jan-2012

Bericht door ottolangsachter »

In versie 5 was de mogelijkheid verdwenen om de inschrijving te doen met verschillende computers tegelijk in een netwerk waarbij de informatie volledig over de computer gesynchroniseerd werd. Met deze versie 6 is dat terug mogelijk. Ik moet er wel de nadruk leggen dat het synchroniseren van de informatie een vrij technische aangelegenheid is en het opzetten ervan kan vrij lastig zijn. Ik raad alle mensen, die dit willen uitproberen, aan dit grondig te testen vooraleer effectief met de inschrijvingen te starten.

Algemeen
Ik heb er verschillende jaren over gedaan een goede en betrouwbare methode te vinden om zo'n synchronisatie te doen. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op ActiveMQ, een product uit de Apache Software Foundation familie, een gratis Java Message Service implementatie. Deze ActiveMQ software kan zonder installatie opgestart worden op elke pc waar reeds een Java runtime omgeving aanwezig is.

Stappen VOORAF om de rit inschrijving synchronisatie opgestart te krijgen
  1. Computers in het netwerk
    De synchronisatie kan maar werken alle computers, die meedoen aan de inschrijving, samen in een netwerk zitten. Een draadloos netwerk lijkt me het meest voor de hand te liggen. Je kan hiervoor een "draadloos access point" gebruiken maar nog handig vind ik de gratis Connectify software. Met deze software is het mogelijk elke pc/portable met een draadloze netwerk kaart (die elke portable toch heeft) om te toveren in een access point (zonder dat er bijkomende hardware nodig is). Mijn voorstel is deze Connectify software te installeren op één van de computers, de hoofd inschrijving computer. De Connectify software zorgt ook voor de DHCP en DNS configuratie. De andere computers kunnen naar de hoofd computer connecteren via de in Connectify ingestelde Connectify_... naam.
    De hoofd computer moet wel eerst gestart worden en laatst afgezet.
  2. Kies tafel nummers
    Elke computer waarop de inschrijving wordt uitgevoerd, komt overeen met een tafel. Het nummer van de tafel, dat opgegeven wordt bij de installatie van de vwb inschrijving software, moet uniek over alle computers heen.
  3. Installatie Java runtime omgeving
    Je moet een Java runtime omgeving hebben om de ActiveMQ software te laten werken en is ENKEL nodig op de hoofd computer. Deze gratis software kan gedownload worden via de officiële java download site (als je nog geen Java zou hebben).
    Na de installatie moet de JAVA_HOME windows environment variabele worden aangemaakt die verwijst naar de folder waar de java is geinstalleerd (bv C:\Program Files\Java\jre6).
  4. Download ActiveMQ configuratie
    De ActiveMQ configuratie is te downloaden via volgende link. Haal het zip bestand over en pak het uit ergens op de hoofd computer. De ActiveMQ software wordt gestart door het uitvoeren van <installatie folder>\apache-activemq-5.4.3\bin\activemq.bat. Dit is enkel nodig op de hoofd computer.
  5. Installeer de vwb inschrijving software op alle computer (die deelnemer aan de inschrijving)
    Het download van de software gebeurd via volgende link. Tijdens het uitvoeren van de installatie moet het "Type Synchronisatie" op "ActiveMQ" gezet worden en de "Sync Server Name" gelijk aan de naam van de hoofd computer. Let erop de dat tafel nummers uniek zijn!
  6. Test de inschrijving met alle computer tesamen
    Zorg ervoor dat je alle computers op zijn minst samen hebt laten werken vóór de effectieve inschrijving. Zorg er hiervoor voor dat de computer geen netwerk connecties hebben naar andere locaties (want die zal je tijdens de inschrijving ook niet hebben).
    Voer een aantal inschrijvingen in op de verschillende computers. Via het "wissen" menu kunnen de uitgevoerde inschrijvingen weer verwijderd worden.
Tijdens de inschrijving
Tijdens de inschrijving moet er niets speciaal gebeuren. Buiten het feit dat de hoofd computer eerst moet opstarten, is de start (of stop) volgorde van de andere computers niet van belang. Als onderdeel van het opstarten van het inschrijving programma zullen immers automatisch de inschrijvingen van de andere tafels opgevraagd worden. Het ook geen probleem als een bepaalde computer wordt gestopt of niet meer meedoet, alle informatie staat steeds lokaal op elke computer apart. De hoofd computer dient enkel om de informatie door te geven en niet om deze op te slaan.
Kijk op mijn web pagina voor meer mtb informatie.
Ga na de Nederlandse buienradar website voor de actuele buien. De Belgische versie kan ook.
De voorspelde regenval voor de volgende 3 dagen.
Plaats reactie