Ik krijg alleen maar rare tekens als ik een barcode scan

Gebruikersavatar
ottolangsachter
Beheerder
Berichten: 2964
Lid geworden op: ma 10 nov 2008 20:21
Locatie: Westmalle
Contacteer:

Ik krijg alleen maar rare tekens als ik een barcode scan

Bericht door ottolangsachter »

Probleem
Je hebt de VwbRit opgestart en bent klaar om deze te gaan gebruiken. Je scant je eigen lidkaart in en in tegenstelling tot wat je zou verwachten, krijg je alleen maar rare tekens te zien ipv cijfers waardoor je kaart niet aanvaard wordt.
Afbeelding
Oorzaak
Je pc heeft een bepaald type toetsenbord en voor België heeft dat meestal de AZERTY layout. Je scanner moet je eigenlijk ook zien als toetsenbord en om deze correct te laten werken met je pc met deze ook correct ingesteld worden. Het komt soms voor dat de pc en de scanner NIET volgens dezelfde layout zijn ingesteld, bv de pc op AZERTY en de scanner op QWERTY. Dit geeft gegarandeerd conflicten.
Dit kan zeker voorkomen als scanner van de ene naar de andere organisatie worden doorgegeven.

Oplossing
Een snel te testen oplossing, die voor elke type scanner kan gebruikt worden, is om de hoofdletters van je pc vast te zetten (de CAPS LOCK). Een belangrijk verschil tussen azerty en qwerty zijn immers de cijfers. Bij een qwerty gebruik je deze zonder "shift" en bij een azerty met "shift".

Als je verder de scanners helemaal goed wil configureren heb je de specifieke instelling barcode van jouw specifieke scanner nodig en ik kan hier onmogelijk een opsomming maken van alle mogelijkheden.
De vwb heeft veel Konig CMP-BARSCAN10 scanners verkocht in het verleden. Het beeld hernaast toont dit toestel.
Dit type scanner kan via volgend document als AZERTY ingesteld worden. Scan alle barcodes 1 na 1 in. Druk tussen de verschillende barcodes de “scan” knop onderaan de barcode. Nadien zal de scanner continue aanblijven en moet je de “scan” knop niet meer indrukken tussen 2 scans.
Kijk op mijn web pagina voor meer mtb informatie.
Ga na de Nederlandse buienradar website voor de actuele buien. De Belgische versie kan ook.
De voorspelde regenval voor de volgende 3 dagen.
Plaats reactie