fietser met 2D eID barcode kan ik niet scannen

Gebruikersavatar
ottolangsachter
Beheerder
Berichten: 2959
Lid geworden op: ma 10 nov 2008 20:21
Locatie: Westmalle
Contacteer:

fietser met 2D eID barcode kan ik niet scannen

Bericht door ottolangsachter »

Probleem
Er komt een fietser aan de inschrijftafel met een nieuwe (sinds jan-2020) identiteitskaart waarop een rare barcode staat die ik niet kan lezen met mijn scanner.

Oorzaak
Sinds jan-2020 worden de nieuwe identiteitskaarten uitgereikt (waar oa je vingerafdruk op bewaard wordt) maar waarop een 2-dimentionele "data-matrix" barcode op gedrukt staat. Dat is een barcode met allemaal kleine blokjes. Die bv ook de aankondiging in het nieuwsblad van 15-jan-2020.
In de identiteitskaarten tot voor die datum werd steeds een 1-dimentionele (alleen maar streekjes en geen blokjes).
Een voorbeeld van een nieuwe identiteitskaart zie je hieronder.
Afbeelding

Er zijn hiermee 2 problemen:
Afbeelding
1. In het verleden zijn er door de clubs veel Konig CMP-BARSCAN10 scanners gekocht (zoals hiernaast wordt afgebeeld). Deze scanners kunnen enkel 1-dimentionele (alleen maar streekjes en geen blokjes) lezen. De barcode op de nieuwe identiteitskaarten kunnen met dit toestel dus niet gelezen worden.
2. De inhoud van de barcode op de nieuwe kaarten is anders dan bij de oude. Zowel de offline- als de online vwbrit software zijn op 18-jan-2020 aangepast zodat de nieuwe inhoud kan verwerkt worden zodat er hier al zeker geen probleem is.

Conclusie
Je kan de nieuwe identiteitskaarten scannen als je een scanner in huis hebt die 2D barcodes kan lezen.

Afbeelding
Nieuwe scanner kopen?
Dat zal nodig zijn als je nieuwe identiteitskaarten wil kunnen scannen.

Ik heb goede ervaringen met de DataLogic QuickScan QBT2400 scanner reeks. Je hebt hiervan 2 modellen die je via usb aan je pc kan koppelen:
  • De QBT2400-BK-BTK+ (QuickScan QBT2400, Bluetooth, Kit, USB, 2D Imager, Black (Kit inc. Imager and USB Micro Cable.)) is het model ZONDER basisstation en een usb kabel rechtstreeks in de scanner.
  • De QBT2430-BK-BTK1 (QuickScan QBT2430, Bluetooth, Kit, USB, 2D Imager, Black (Kit inc. Imager, Base Station and USB Cable.)) is het model MET basisstation. De scanner zelf is dan volledig draadloos terwijl het basisstation via usb aan je pc gekoppeld is. Je kan de scanner in het basisstation zetten om op te laden maar ook automatisch te scanner zonder dat je ook maar een toets moet indrukken wat zeer handig is aan de inschrijftafel.
Omdat ik zelf de QBT2430 (sinds 2015) in mijn bezit heb, kan ik uiteraard helpen met de configuratie van de scanner.

Deze scanners hebben ook bluetooth en zouden in principe volledig draadloos aan je pc gekoppeld kunnen worden maar daar heb ik geen ervaring mee.
Je moet deze scanners op het internet kunnen vinden voor rond de 200€. Zie bv op Let ok, ik heb geen enkele band met deze websites en daar dus ook geen voordelen bij.
Kijk op mijn web pagina voor meer mtb informatie.
Ga na de Nederlandse buienradar website voor de actuele buien. De Belgische versie kan ook.
De voorspelde regenval voor de volgende 3 dagen.
Plaats reactie